Eigenaren en omwonenden "Molenheide" niet gehoord

12 september 2020

Eigenaren en omwonenden "Molenheide" niet gehoord

Foto: SP

De gemeente komt met een gebiedsvisie Molenheide. Bedoeling is het behoud en versterken van de huidige functies. De grondgebonden landbouw, recreëren en sport. Prima. Daar kan niemand op tegen zijn. Het gebied ligt tussen de Structuurweg, Molendijk-Noord, Zuid-Willemsvaart en de Houtersedijk. Heel veel mogelijkheden dus.  Maar weinig concrete voorstellen die ook uitgevoerd gaan/kunnen worden. Alleen de huidige bewoners van resort de Molenheide moeten eraf.  Het enigste concrete plan. En wat blijkt nu....  Bij de totstandkoming  van deze visie is er niet gesproken met twee, wel heel belangrijke partijen,  in dit gebied, namelijk de bewoners van het gebied en de VVE (Vereniging van Huiseigenaren).  Deze mensen hebben inhoudelijk niet mee kunnen praten over de inhoud van de visie. Wel is er gesproken met Woonmeij, de provincie, een recreatieondernemer, een argrarische ondernemer en jawel met Paaspop en de Manege. Het goede nieuws is dat de raadscommissie de gemeenteraad (om deze redenen) adviseert om de visie van de raadsvergadering van 24 september af te halen. Op 24 september wordt duidelijk of de gemeenteraad het advies over zal nemen. De bewoners van het resort krijgen hiermee in ieder geval zes weken uitstel. In die zes weken wordt er gepraat met de VVE (vereniging van huiseigenaren) en de bewoners in het gebied.

Inbreng Tonnie Wouters namens de SP fractie

Ik heb verschillende definities gevonden van een visie. Ook de volgende,

Een visie is een inspirerend, uitdagend en dynamisch beeld van de toekomst. Het is een ambitieus en collectief gedeeld beeld van de toekomst, dat perspectieven biedt over een periode van ten minste drie tot vijf jaar. Heel eenvoudig biedt de visie het antwoord op de vraag: `wie en wat willen we over drie tot vijf jaar zijn en wat hebben we dan te bereikt.

De gebiedsvisie Molenheide wordt er niet collectief gedeeld. Hoor de insprekers. Deze visie gaat niet over een periode drie tot vijf jaar. Er worden vele jaren ingecalculeerd voor de hervorming van resort de Molenheide tot recreatiepark.

Mijn indruk is dat deze visie geschreven is om Manege de Molenheide en Paaspop de ruimte te geven om hun activiteiten legaal te kunnen uitbreiden.  Beide ondernemingen zijn een begrip in Schijndel, hebben zeker een toegevoegde waarde. Hun eventueel toekomstige gewenste uitbreidingen kunnen zeker uitgewerkt worden of ze haalbaar zijn. Het gebied de Molenheide is hiervoor groot genoeg.

Maar nee, in deze visie moeten de huidige bewoners van het resort hiervoor verdwijnen. Bewoners die in Schijndel, Meierijstad wonen. Eigen huisnummer, de meeste ingeschreven bij de gemeente. Bewoners die landelijke en gemeentelijke belasting betalen. Bewoners die huursubsidie konden ontvangen. Bewoners die al dan niet gedwongen de kavel en chalet moesten kopen. Bewoners hiervoor een hypotheek kregen. Bewoners die door de krapte op de woningmarkt noodgedwongen een chalet huren. Zeker niet goedkoop. Huren van 800 en 900 huur per maand is geen uitzondering. En dan ook nog regelmatig de eis dat er onder de tafel nog meer betaald moet worden.

De gemeente weet dit, werkt er zelf aan mee, en gedoogd….Het resort verloederd, er zijn illegale situaties, al dan niet bedrijfsmatige activiteiten.  En de gemeente gedoogd. Kwalijk is dat in de visie ongewenste situaties op het resort de bewoners van het resort stigmatiseert door alle bewoners onder een noemer te zetten. Daar nemen wij als SP uitdrukkelijk afstand van…

De gemeente is sinds 2018 in gesprek met op papier de huidige eigenaar, Comfortparcs. Waarom hebt u niet opgetreden, gehandhaafd tegen de wat nu de grote problemen zijn volgens u, de verloedering, de illegale praktijken, illegale verhuur aan arbeidsmigranten? Tijdens deze gesprekken weet U dat  VVE maandelijks 15.000 euro moeten betalen voor de servicekosten waaronder onderhoudskosten. U weet en ziet dat Comfortparcs helemaal niets aan onderhoud doet.

De gemeente weet tijdens de gesprekken met Comfortparcs dat de VVE bezig is om op de wettelijke goede manier Comfortparcs te dwingen zich aan de onderhoudsplicht te voldoen en het beheer op te pakken. Het zou de gemeente sieren als zij deze mensen ter zijde hadden gestaan, sterker nog ze had geholpen. Het tegendeel is echter de harde werkelijkheid. Op het punt dat er een dagvaarding bij Comfortparcs ligt komt de gemeente met de gebiedsvisie De Molenheide. Met als belangrijkste en meest concrete, de huidige bewoners moeten verhuizen.

Waar naar toe weet niemand. Door de visie nu te brengen zijn de chalets zo goed als onverkoopbaar geworden. Met als gevolg financiële problemen voor de eigenaren. En dan heb ik het nog niet over de emotionele problemen waar de visie voor zorgt. Of heeft de gemeente het plan om zelf alle verkochte kavels op te kopen? Maar dan nog is er geen andere woonruimte voor de bewoners.

Accepteer dat het Resort mede door het gedogen van de gemeente een soort van woonwijk is geworden. Ga daar handhaven zoals in alle andere woonwijken in Schijndel. Breng weer rust op het park. Blijkbaar is voor de gemeente de VVE nu een volwaardig partner. Ga daarmee aan de slag. De insteek van de visie, het behoud en versterken van het hele gebied is heel goed. Landschapsverbetering, recreatie, versterken sportvoorzieningen en meer, is wat betreft de SP de goede insteek. Neem de goede voorstellen mee. Stel samen met ook de VVE een nieuwe visie op. Een visie waarbij het resort de Molenheide een woonwijk wordt waar vrij recreëren, kamperen op den duur naast elkaar kan bestaan.