"Sociaal plan" voor bewoners Hoogakkers

15 februari 2021

"Sociaal plan" voor bewoners Hoogakkers

Foto: SP

Woningbouwvereniging Woonmeij heeft grote plannen voor het complex Hoogakkers in Schijndel. Een gedeelte van het complex, krijgt een nieuwe bestemming, door het huisvesten van bewoners met een zorgaanvraag. Een aantal woningen, gaat Woonmeij terugnemen, volgens het principe van "dringend eigen gebruik"  Dit betekent dat een aantal bewoners hun woning, binnen 18 maanden moeten verlaten. In een brief aan de bewoners. laat Woonmeij weten, dat ze er alles aan gaan doen, om de bewoners te informeren over het proces. En nodigt bewoners  voor een gesprek, om hun persoonlijke situatie te bepreken.

Heftige beslissing

Ruud Merks namens de SP:

Een heftige beslissing is het zeer zeker. En wellicht het voor sommige mensen ook veel emotie met zich meebrengt. En ja woningen voor mensen met een zorg vraag zijn zeker nodig. Wanneer de huidige bewoners vrijwillig willen verhuizen is dat natuurlijk prima. Ik ga ervan uit dat ze een aanbod van een andere huurwoning krijgen. Wanneer een huurder niet vrijwillig wil verhuizen, heeft Woonmeij een probleem. Ik ga ervan uit dat deze huurder in ieder geval niet op straat gezet gaat worden. Dat kan dus echt niet bij deze sociale bouwverening. En er voor deze huurder een passende oplossing komt. Ben heel benieuwd hoe de plannen verder gaan lopen.

De SP blijft de ontwikkelingen op de voet volgen. En gaat er vanuit, dat Woonmeij, zich gedraagt als een echte sociale woningbouwvereniging, zoals ze zelf altijd zeggen te zijn.