wel heel erg veel geld voor externe adviezen

28 juni 2021

wel heel erg veel geld voor externe adviezen

Foto: SP

In een raadsinformatiebrief lazen we onlangs, dat er weer 35.000 euro uitgetrokken zou worden voor onderzoek door externe adviseurs. Dit keer voor de herstructurering Veghel centrum. De provincie zou hetzelfde bedrag inbrengen. Totaal weer 70.000 euro dus voor adviezen.

Omdat het niet de eerste keer is dat het centrum van Veghel daarvoor in beeld is hebben we technische vragen gesteld over de totale kosten die aan adviseurs zijn uitgegeven in de afgelopen jaren. Als het gaat over Veghel Centrum. Na een eerste ontwijkende reactie kregen we op vervolgvragen uiteindelijk bedragen door. En dan lezen we dat voor de herinrichting van de markt in Veghel aan directe advieskosten 245.000 euro is uitgeven. Op het bedrag van 1.6 miljoen dat aan die herinrichting is uitgegeven.

Een rekensom leert ons dan, dat bij dit project dus meer dan 15% van de totale kosten besteed is aan adviseurs. En dan hebben we het nog niet gehad over de grote bedragen die door de voormalige gemeente Veghel ooit zijn uitgegeven aan adviseur Molenaar, die daarvoor adviezen gaf over lampen en gevels. En andere bureaus die voor veel geld hun licht mochten laten schijnen over dit centrum. Maar geen van alleen ooit echt een goede oplossing hebben weten aan te dragen die echt hout snijdt. En in de beantwoording wordt hier gemakshalve maar niet op teruggekeken. Wij concluderen daaruit dat adviezen veel geld mogen kosten en pleiten voor het gebruik van gezond boerenverstand. Waarmee je volgens ons verder komt dan met dure adviezen van externe adviseurs. Al zul je ze op onderdelen beslist wel nodig hebben.