Heel veel winst voor particulier bedrijf.

28 juni 2021

Heel veel winst voor particulier bedrijf.

In een raadsinformatiebrief lazen we, dat de focus gelegd wordt op o.a. Veghel aan de Aa. Waarin de locatie Frisselsteinstraat wordt genoemd. Het aan de Aa grenzende oude postsorteercentrum, dat destijds door de gemeente Veghel opgenomen werd in plannen om daar een mooie groenstrook te maken langs de Aa, die in verbinding zou staan met doorgangen naar de Markt. We kregen toen als raad mooie vergezichten en locatieschetsen te zien, maar van die plannen is niets meer over.

Want wat blijkt, uit antwoorden op onze vragen daarover: het bod van de gemeente van 550.000 euro werd door PostNL niet geaccepteerd. Navraag bij het kadaster leert ons, dat de firma van de Ven uit Veghel dit pand en de grond op 11 november 2017 al heeft gekocht voor 700.000 euro. En onlangs in de Stadskrant het plan presenteerde voor 29 appartementen op die plek. Omgerekend naar vierkante meters kost die grond daar 144 euro. Waarde als bouwgrond minstens 350. Tel uit je winst. Want het gaat over 4.865 vierkante meter.

Bestemmingsplanwijziging van industrie naar wonen regelen en weer een miljoen verdiend. Aanvraag bestemmingsplan loopt. Van de 25% sociale huur die nu in Meierijstad de regels is bij nieuwbouw, daar mag van afgeweken worden. Met compensatie elders, kregen we als antwoord op eerdere vragen hierover. Gemiste kans voor de (voormalige) gemeente en winst voor particulier bedrijf.