Geslaagde SP-toer door Veghel.

19 september 2021

Geslaagde SP-toer door Veghel.

Foto: SP

Op een mooie zonnige zaterdag in september maakten we met een groepje SP-leden/sympathisanten een fietstocht door Veghel. Om met eigen ogen een aantal locaties te aanschouwen, die regelmatig in het nieuws zijn en zich een beeld te kunnen vormen van hoe dat er uit ziet.

Foto: SP
"Versteende erven  in Veghels Buiten"Als eerste kwam de Scheifelaar aan bod, waar we als SP een kleine twee jaar geleden nog in actie zijn geweest. “Waarom woont hier niemand”, was toen onze leus. Maar inmiddels wordt er in rap tempo gebouwd binnen de vreemde constructie die hier van toepassing is met een BV/CV. Toen door naar “Veghels Buiten”. Een enorm gebied met nieuwbouwprojecten, veelal in de vorm van boerderijachtige woningen met parkeer-schuren rond grote versteende erven. (zie foto) En een tuintje van vijf bij vijf meter. Veghels

Foto: SP

Buiten ligt deels aan de westkant en deels aan de oostkant van de Erpseweg. Ook aan die kant nog even rondgekeken. Via Veghel zuid fietsen we naar de Leest, waar we de renovatie van huurhuizen door AREA konden aanschouwen, maar ook de plannen bespraken rond de “groene long”. Alle verkeer straks via de bestaand op- en afrit, sloop van het viaduct maar ook kappen van talrijke bomen in dat gebied, omdat er 220 woningen gepland staan. Over verstening gesproken!

Foto: SP

Via de Sluisstraat lang de mooie Veghels haven naar de Noordkade. Industrieel erfgoed, dat omgebouwd is tot food en cultuurcentrum met inmiddels landelijke bekendheid. Waar we trots op mogen zijn, maar ook kritisch naar blijven kijken, omdat het particulier eigendom is en bepaalde ontwikkelingen vraagtekens oproepen. Na een kopje koffie daar in de “afzakkerij” vervolgden we onze tocht richting Oranjewijk. Een wijk die gesloopt is en herbouwd, met verlies van goedkope woningen en kleinere wooneenheden met hogere huren voor de nieuwbouwwoningen daar. Waarvan een deel ook koopwoningen werden. Langs het voormalige Zwijsencollege, waar nul-op-de-meter-woningen zijn gerealiseerd in dit complex reden we via de nieuwe wijk Kloosterkwartier, op het terrein van het voormalige Sint-Josefziekenhuis, naar het centrum.

Foto: SP

Waar we onze fietsen stalden om te voet het centrum te verkennen. We even een blik wierpen op monumenten als de prachtige Lambertuskerk en het voormalige raadhuis en vooral ook het klooster daar. Waar we informatie (zie foto) kregen over de nieuwplannen in dit gebied rond Leefgoed. Via de Kalverstraat naar de voormalige patio, waar winkels omgebouwd zijn tot (dure) appartementen. Mooi voorbeeld van andere invulling van bebouwing.

Foto: SP

Door naar het huidige zwembad en de locatie waar het nieuwe zwembad komt. Vis het bruggetje over de cascade en door de leuke natuurspeeltuin in het Julianapark richting centrum. Na nog even gekeken te hebben waar de appartementen gepland zijn aan de Aa op de locatie Frisselsteinstraat liepen we naar de Markt, waar we met een drankje deze tocht afsloten. Leerzame middag, met name voor degenen, die Veghel nog niet zo goed kenden. Maar nu een beeld hebben van wat er hier zoals speelt. Dus tevreden weer naar huis gefietst.