Op Bezoek bij "thuis in Rooi"

23 februari 2022

Op Bezoek bij "thuis in Rooi"

Raads- en commissieleden gaan met enige regelmaat op bezoek bij initiatieven in de gemeente waar ze werkzaam zijn, aangezien ze voor hun taak moeten weten wat er speelt. Zo ook onze raads- en commissieleden. Vanmorgen was Marieke Broekmeulen, onze nummer 4 op de lijst, op uitnodiging van Mia van Boxtel, te gast bij Thuis in Rooi en bij de taalwerkplaats.

Twee ontzettend mooie Rooise initiatieven die we moeten koesteren als gemeente Meierijstad. De taalwerkplaats bestaat nu ongeveer 15 jaar, en helpt mensen die in Sint-Oedenrode wonen bij het leren van de Nederlandse taal. Ze hebben hun eigen werkboeken ontwikkeld en de mensen die bij hun komen, boeken grote vooruitgang. Het is geen winstgevend bedrijf wat de 600 uren Nederlands geeft, maar een klein initiatief met groot effect. Nu de gemeente verantwoordelijk is voor de inburgering van nieuwkomers is dit als kandidaat raadslid natuurlijk een heel mooi initiatief om eens te gaan kijken en luisteren.

Marieke heeft gesproken met docenten en leerlingen van de taalwerkplaats en heeft een mooi beeld gekregen van hun werkwijze, echt een ontzettend mooie manier om mensen onder te dompelen in de taal, wat echt bij lijkt te dragen aan de snelle inburgering waardoor mensen kunnen gaan studeren, prettig kunnen gaan werken én goed contact kunnen onderhouden met hun buurtgenoten.

Thuis in Rooi is een veel nieuwer initiatief, waar echt voor- en door de inwoners van Sint-Oedenrode gewerkt wordt aan een betere, gezamenlijke samenleving. Inwoners nemen hier zelf de regie in handen over wat er georganiseerd wordt en wat ze doen. Hier werken ze aan verbinding en onderling contact, iets waar SP Meierijstad echt heel blij van wordt!

Maar Thuis in Rooi heeft een probleem, op 8 april moeten ze hun huidige pand uit, en er is geen alternatief.  Dit soort initiatieven moeten we koesteren als gemeente, en het is dan ook aan ons om het college van Burgemeesters en Wethouders aan de tand te voelen waarom dit niet gefaciliteerd kan worden.

Wordt vervolgd!