Thuis(loos) in Rooi

25 februari 2022

Thuis(loos) in Rooi

Thuis in Rooi, we hebben er van de week al eerder over bericht. Een verrijking voor de gemeenschapszin in Sint-Oedenrode. Een mogelijkheid om de eenzaamheid van mensen met een praatje of kopje koffie te doorbreken bijvoorbeeld. Maar vooral een plek waar mensen elkaar ontmoeten, en het beste uit elkaar halen.  Een nu al goed lopend initiatief wat de gemeente zou moeten omarmen.

De SP in Meierijstad is allesbehalve voorstander van bezuinigen op zorg, maar waar wij wel voorstander van zijn, is het voorkomen van zorgkosten. En laat Thuis in Rooi daar nou net een mooi aandeel in hebben!

Op 8 April is Thuis in Rooi dakloos. Dan moeten zij het huidige pand van de oude Rabobank verlaten en er is helaas nog geen alternatief. En dat is iets, waar wij van schrokken toen we dit hoorden.

Wij hebben daarover de volgende vragen gesteld aan het college, omdat wij van mening zijn dat de gemeente hierin actiever zou moeten faciliteren.

• Klopt het dat Thuis in Rooi contact heeft gehad met Wethouder van der Pas omtrent een vervangende ruimte?
  • Is de wethouder met ons van mening dat Thuis in Rooi een belangrijke maatschappelijke taak vervult in Sint-Oedenrode?
  • Is de wethouder bereid om actief op zoek te gaan naar een ruimte voor Thuis in Rooi?
  • Ziet de wethouder het als mogelijkheid om de kaders aan te passen zodat het raadhuis óók een thuis wordt voor inwoners van de gemeente?
  • Kan de wethouder uitleggen waarom het nieuw te bouwen scoutinggebouw in Sint-Oedenrode geen optie is voor de huisvesting Thuis in Rooi?