Gat in de weg

14 januari 2024

Gat in de weg

Foto: SP

Verschillende bewoners van de wijk Boschweg in Schijndel maken zich zorgen. Gaten in de weg zorgen voor gevaarlijke situaties. Regelmatig is het wegdek onder andere in deze wijk, in meerdere straten, verzakt. Met als resultaat gaten in de weg. De gemeente maakt de weggebruiker hierop attent door het plaatsen van waarschuwing paaltjes bij het gat.

Niet alleen de gaten in de weg, maar ook de waarschuwing paaltjes zorgen vaak voor onveilige situatie. Vooral als het donker is. Het is helaas niet ongebruikelijk dat deze paaltjes meer dan 1 week blijven staan, voordat het gat door de gemeente wordt hersteld. Het komt zelfs voor dat de paaltjes er langer dan drie weken!! staan .Voor de SP-fractie reden om vragen te stellen aan het college (zie onder artikel)

Extra gevaarlijke situatie

En hek of markeringsbord is het minste wat er gedaan kan worden om verkeersgebruikers te attenderen op de kuilen in de weg. Maar dat is niet altijd veilig, zeker als het donker is of met heel slecht weer. Het wordt extra gevaarlijk als op sommige plekken "weggebruikers" de markeringspalen van de weg af halen en ze langs de weg zetten (zie foto). "Je zou er maar met je fiets erdoor heen rijden, met alle gevolgen van dien"  aldus SP Raadslid Tonnie Wouters.  "het college moet snel tot actie overgaan, voordat er echt ongelukken gebeuren""

Hieronder de vragen van Tonnie Wouters namens de SP fractie

Geacht college,

1. Worden de gaten in de weg veroorzaakt door verzakking van het riool?
  2. Zo ja, wanneer staat de vervanging van het riool in deze wijk op de planning?
  3. Bent u het met mij eens dat het onverantwoord is meer dan een week de genoemde onveilige situatie te laten bestaan?
  4. Zo ja, wat is een oplossing?

Met vriendelijk groet

Tonnie Wouters