Bestaanszekerheid?

2 juli 2024

Bestaanszekerheid?

Foto: SP

In een vurig betoog, gaf SP-fractievoorzitter Ruud Merks aan, wat voor de SP belangrijk is, om als kader mee te geven voor het maken van de begroting.  In de raadsvergadering, waarin de kadernota werd behandeld, vroeg Merks veel aandacht voor de bestaanszekerheid van mensen, die het het niet zo breed hebben.  Merks: "Op het nieuwe kabinet hoeven de mensen niet te rekenen.  Ze beloofden veel, maar het bleken loze beloftes te zijn. De bestaanszekerheid wordt er niet beter op. Voor ons de taak om in Meierijstad  te gaan strijden, om toch tot een mooi sociaal beleid te komen. En mensen niet in kou te laten staan.

Hieronder de algemene beschouwingen van Ruud Merks namens de SP

Net als u bezocht ik vier weken geleden de stranden van Normandie om de daar de bevrijding te vieren maar ook om te herdenken. En stil te staan bij de vele gesneuvelde soldaten, die daar vochten voor onze vrijheid.   Vrijheid en in vrijheid leven.   Leven in een samenleving  waarbij iedereen gelijkwaardig is.  En niet te worden  uitgesloten op basis van geloof, geaardheid, kleur, afkomst etc.

De laatste decennia zien we weer een tendens in de samenleving, waarbij de tweedeling steeds groter wordt, de kloof tussen arm en rijk groeit, en de polarisatie waardoor de tegenstellingstellingen tussen partijen of bevolkingsgroepen groeit.  Het neo liberale beleid, van de afgelopen VVd kabinetten maakte de problemen allen maar groter, mensen waren er klaar mee en zochten hun heil in met name de PVV, als protest.

Vooral roepen, dat je de bestaanszekerheid zou gaan verbeteren viel bij menig kiezer in goede aarden.  Mooie beloftes, maar de realiteit is helaas anders..

Morgen is het zover, één van de zwartste dagen breekt aan in onze parlementaire democratie. Het nieuwe kabinet treedt aan. Het meest rechtse kabinet ooit!!  De vlag kan wat ons betreft half stok.  Een kabinet met een akkoord, waar Henk en Ingrid niet gelukkig van worden. Het zijn juist deze mensen die onder dit bewind stevig gaan inleveren.

Dit akkoord gaat niet de sociale vooruitgang bieden die mensen en ons land nodig hebben. Dit kabinet zal er zijn voor rijk rechts.

Het eigen risico wordt niet afgeschaft, maar slechts gehalveerd en dat pas in 2027. De huren blijven onverminderd hoog. Sterker nog met toestemming  VVD PVV, NSC en BBB is het met ruim 5% verhoogd  De verhoging van het minimumloon wordt teruggedraaid.

Onze publieke sector moet versterkt worden zoals onze zorg, het onderwijs en OV. Daar blijven de investeringen uit, wordt zelfs op bezuinigd en blijft de markt dominant.  De BTW wordt verhoogd op de publieke sector, een dagje uit is er voor Henk en Ingrid er dadelijk niet meer bij, en het kopen van een boek wordt dadelijk onbetaalbaar.

Daarmee zal dit akkoord onze samenleving niet versterken, maar verder verdelen en de ongelijkheid vergroten. Zo wordt er weer niets gevraagd van de grote vermogens en recordwinsten. We moeten het geld halen waar het zit. Anders blijft onze samenleving verdeeld zonder dat onze welvaart wordt herverdeeld. Voor echte sociale vooruitgang is meer nodig.

En dan zal ik maar niet hebben over een partij, die stelselmatig groepen in onze samenleving uitsluit..  met de kantekening dat BBB NSC en de VVD, die het mogelijk maken dat deze partij mee kan regeren.

wat kunnen wij in Meierijstad er aan doen om toch tot een mooi sociaal beleid te komen,

Allereerst er zijn voor onze burgers… Niet vanuit de ivoren toren, neerkijken op onze burgers en met veel papierwerk besluiten wat wij goed vinden voor onze burgers.  Wij zien als Sp, als we in de wijken zijn, veel meer armoede en ongenoegen, dan wat al onze visies ons voorschotelen.  Dus…. Er meer erop uit, en niet alleen spreken met de zgn stakelholders, die vaak ook vertegenwoordigers van vertegenwoordigers zijn.

Maar ook pro actief aan de slag gaan om de armoede in onze gemeente aan te pakken, We zien dat het aantal kinderen in armoede opgroeit stijgt, waarvan weten dat ze soms met een lege maag naar school gaan. Uit de kerncijfers van het sociaal domein zien we ook dat het aantal bijstandsuitkeringen stijgt, Het aantal mensen dat beroep moet doen op de voedselbank stijgt.  Daar maakt de SP zich ernstige zorgen over.

Tegelijkertijd zien we dat dit zomaar flink kan oplopen,  Want als we lezen dat er landelijk maar 3% van de huishoudens met problematische schulden bereikt wordt, baart dit ons dit extra zorgen. Het college geeft ook aan dat het bereik en van deze mensen beter kan.  Doe er dan wat aan college, doe er dan wat aan collega raadsleden!!!!!.

Collega raadsleden:  Blijf niet achteroverleunen, en een dooddoener roepen (die ik al jaren hoor) “we doen er veel aan”  en “hebben vertrouwen in de wethouder”  Ik heb ook vertrouwen in de wethouder, maar de harde cijfers laten ons zien dat het beter moet en met inzet het ook beter kan.

Ik was van plan om met moties te komen, waarin we ons de taakstelling gingen voorleggen om ons (en college) extra  minimaal 50% van de huishoudens met problematische schulden te gaan bereiken ipv 3% hoe het nu is, Of ons extra te gaan inzetten om het aantal mensen die beroep moeten doen op de voedselbank minimaal de helft te verminderen (zorgen voor goede financiële situatie) of een motie waarin we de norm voor het krijgen van bijzondere bijstand te verhogen van 120 naar 130% van de bijstandsnorm..  Maar dat doe ik niet, lijkt me overbodig, want volgens mij kan niemand hier op tegen zijn, de cijfers spreken boekdelen.

Collega raadsleden, we moeten niet verzanden in een ellenlange discussies over een procentje OZB. Maar pak de echte problemen aan.  College en raad; maak ambities inzake aanpak van armoede, voedselbankgebruikers  en problematische schulden. Wij nemen graag het voortouw met U, om tot oplossingen te komen

Durf te strijden durf te winnen