College, los eerst je interne zaken op!

25 juli 2024

College, los eerst je interne zaken op!

Foto: SP

Normaal is het in de zomer "komkommertijd". Het werk ligt nagenoeg stil en er worden vrijwel nooit onderwerpen voor de gemeenteraad gepubliceerd. En zeker geen politiek "gevoelige" onderwerpen.  Maar het college krijgt het wel voor elkaar.  Op de eerste dag van de vakantie, kwamen ze op de proppen met vergaande samenwerking met de regio Eindhoven.  En nu midden in de vakantie (alsof ze het erom doen) ...een brief waarin wethouder Jan Goijaarts laat weten dat de gemeentelijke balies in Schijndel en ‘Sint Oedenrode waarschijnlijk niet in december worden heropend, zoals destijds is toegezegd. In ambtelijke taal, wordt er uiteengezet waar ze mee bezig zijn. Maar de conclusie is dat balies in Schijndel en "Rooi" waarschijnlijk langer dicht blijven

Fractievoorzitter Ruud Merks: "De miljoenen vliegen je om de oren, bv Omnipark Erp, zwembad, bestuurscentrum, aankoop van een Rabobank in Veghel, (waarvan we niet weten wat ze ermee van plan zijn) of het aangaan van samenwerkingsverbanden. Maar het oplossen van je eigen dienstverlening lukt niet, dat kan toch niet!!" SP vindt dat er verkeerde prioriteiten worden gesteld, Ga eerst dit oplossen en kijk dan pas verder.

Hoge hoed

Het komt niet zomaar uit "een hoge hoed vallen" dat er opeens een bezettingsprobleem is.  Al jaren ontvangen de gemeentes signalen dat er een mogelijk bezettingsprobleem zit aan te komen. Denk maar eens bijvoorbeeld aan de hoos die nu ontstaat voor het aanvragen van  een nieuw paspoort, waar het eerst 5 jaar geldig  en nu 10 jaar, daarnaast was ook bekend dat er diverse medewerkers met pensioen zouden gaan.

Er werden wel vacatures uitgezet, waarin veel ervaring en opleiding werden geeïst, Maar men kreeg nauwelijks respons, die mensen waren niet te vinden.  Merks.: "dan kun je wel wachten tot je "een ons weegt" en stug volhouden, tegen beter weten in. Of je gaat zelf initiatieven nemen, door mensen zelf op te leiden. Dit deed het college dus niet.... en dat valt ze te verwijten. Pas toen uiteindelijk de situtatie niet meer houdbaar was, en de twee balies moesten gaan sluiten werden ze wakker. Veel te laat!

Roulatiesysteem

De gemeenteraad nam vorig jaar een motie aan, waarin naast de opdracht werd gegeven om de balies binnen een jaar (volledig)  te openen, er ook gevraagd werd  om te kijken naar een roulatiesysteem. De  balies zouden dan alvast een aantal dagdelen in de week geopend kunnen worden Waarom hier niet voor gekozen wordt, blijft vaag.  Ook voor de bevolking!  Waarin veel klinkt "waarom sluit je niet twee dagen de balies in Veghel en laat ze dan die dagen werken in Schijndel en Rooi"

Kortom het laatste woord is hier nog niet over gezegd..