geen steun voor veiligheid

2 oktober 2024

geen steun voor veiligheid

Foto: Google earth

Met een wijzigingsvoorstel wilde de SP-fractie de straat Vlagheide veiliger maken voor voetgangers en fietsers. Een belangrijke toegangsweg naar de berg Vlagheide. Het gebied wat wordt gepromoot als recreatieve en toeristische route. Het vrachtverkeer van den Ouden en van Aarle in deze straat zorgt nu al vaak voor gevaarlijke situaties en ongelukken. Vooral ook op het kruispunt waar deze weg aansluit op de Eerdsebaan. Nog meer extra vrachtverkeer gaat het er niet veiliger op maken. Een meerderheid van de raad ging niet mee in het voorstel van de SP en om maatregelen te nemen.

In het gebied is een deel bestemd als verdere ontwikkeling van het bedrijventerrein Duin-Vlagheide. Daarom mag den Ouden daar verder uitbreiden. Niks mis mee. Maar zorg er dan  voor dat het  extra vrachtverkeer op een zo veilig mogelijke manier ontsloten kan worden. En een mogelijkheid is er. Via de Dakotaweg, die aansluit op het bedrijventerrein Duin. Het bedrijventerrein waar de infrastructuur voor zwaar verkeer geschikt is.

Toch zegt een meerderheid van de raad NEE. Zij maken zich wel allemaal grote zorgen over de veiligheid in het Vlagheide gebied vanwege de uitbreiding. Maar willen wachten op een lopend verkeersonderzoek in het hele gebied, wat in 2025 klaar is? Een onderzoek waar de wethouder nu al over zegt dat het nog wel 2,5 tot 3 jaar kan duren voordat over eventuele verkeersmaatregelen besloten kan worden.

Tonnie Wouters: Goed dat er een verkeersonderzoek loopt. Wellicht dat er een nog betere oplossing voor de ontsluiting aan bod komt. Maar laten we nu, al dan niet tijdelijk, voor de Dakotaweg kiezen. De veiligheid van voetgangers en fietsers tot die tijd staat voorop.

We kregen alleen  steun van Gemeentebelangen.