h

Drempels in onze gemeente: voorkomen is beter dan genezen

29 januari 2025

Drempels in onze gemeente: voorkomen is beter dan genezen

Foto: SP

Uit het verleden is gebleken dat verkeersdrempels in onze gemeente niet altijd in één keer goed worden aangelegd. Dit heeft geleid tot aanpassingen op verschillende locaties, zoals in de Burgemeester Kuyperlaan, op de doorfietsroute en in de Leest.  SP raadslid Marieke Broekmeulen : "Deze incidenten benadrukken het belang van zorgvuldige planning en uitvoering bij dergelijke projecten."  

De SP fractie wil inzicht verkrijgen in de effectiviteit, veiligheid en financiële consequenties van verkeersdrempels binnen de gemeente. Hoeveel  klachten zijn er, hebben deze geleid tot aanpassingen en extra kosten, en of er juridische stappen zijn ondernomen om deze kosten te verhalen. Daarnaast wil Broekmeulen graag weten hoe het is gesteld met de onderbouwing van snelheidsbeperkende maatregelen, de naleving van richtlijnen en de effectiviteit van drempels na oplevering.

Marieke Broekmeulen:  "Wij hopen dat deze vragen bijdragen aan een beter en zorgvuldiger proces rondom de aanleg van verkeersdrempels, zodat toekomstige aanpassingen en extra kosten kunnen worden voorkomen."

Hieronder de vragen die Marieke heeft gesteld aan het College van B.&W.
  1. Aantal klachten Hoe vaak zijn er in de afgelopen vijf jaar klachten geweest over drempels in onze gemeente na nieuwbouw of herbouw? Kunt u een overzicht van deze klachten overleggen?
  2. Aanpassingen naar aanleiding van klachten Hoe vaak hebben de klachten ertoe geleid dat een drempel is aangepast? Kunt u een lijst van deze gevallen overleggen?
  3. Meerkosten voor de gemeente Hoe vaak hebben de aanpassingen geleid tot extra kosten voor de gemeente? Om hoeveel euro per situatie gaat dit?
  4. Juridische stappen Heeft de gemeente geprobeerd de meerkosten te verhalen op de aannemer met juridische ondersteuning?
  5. Snelheidsonderzoeken vooraf Worden er vooraf snelheidsonderzoeken uitgevoerd voordat een verkeersweg wordt gereconstrueerd?
  6. Overtreding van de maximumsnelheid Is het bij de gemeente bekend of de maximumsnelheid op wegen met nieuwe drempels structureel wordt overschreden? Zo ja, wordt er rekening gehouden met de normen voor de werkelijke gereden snelheid of wordt alleen de gewenste snelheid volgens de CROW-normen meegenomen?
  7. Afweging bij keuze van snelheidsbeperkende maatregelen Wat is het proces voorafgaand aan het kiezen van een specifieke snelheidsbeperkende maatregel? Wordt er daadwerkelijk afgewogen of een drempel, plateau, chicane of versmalling de meest geschikte oplossing is?
  8. Gemeentelijke normen en richtlijnen Aan welke aanvullende normen en richtlijnen, die specifiek door onze gemeente zijn gesteld, dient een snelheidsbeperkende maatregel te voldoen?
  9. Toetsing voor oplevering Worden de drempels voorafgaand aan de oplevering getoetst op effectiviteit en veiligheid?

Reactie toevoegen

U bent hier