Raad zet urgent woningzoekenden in de kou

14 april 2006

Raad zet urgent woningzoekenden in de kou

Met 16 stemmen tegen en 3 vóór heeft de raad 13 april besloten er niet aan te dringen dan Huis&Erf zich houdt aan eerder gemaakte afspraken. Van 7 partijen mogen er huisjes gesloopt worden terwijl urgent woningzoekenden met tijdelijke woonruimte geholpen zouden zijn. Zestien mensen hebben zich al bij Willem Leenders gemeld, 16 die urgent woningzoekend zijn. De raad laat hen willens en wetens in de kou staan. De raad neemt en voelt geen verantwoordelijkheid.
Mogen wij stellen dat het sociaal gehalte daalt, tegelijk met het afnemen van de invloed van de SP? Het lijkt er verdacht veel op dat dit nu al merkbaar is.

SP in oppositierol? Onzin, wij beoordelen elk voorstel op de inhoud.

Eerder tijdens de raadsvergadering, verzuchtte PvdA wethouder Roozendaal dat de SP weer terug is in haar rol van oppositiepartij. Een onzinnige opmerking, die hij alleen maakte om te voorkomen dat hij op de inhoud moest ingaan.

Maar het is niet zozeer de SP die terug is in haar rol als oppositiepartij. De SP is vanaf het moment dat zij in de raad kwam alleen voor de inhoud gegaan. Nooit heeft zij een voorstel beoordeeld op wie de indiener ervan was. Dat is een traditie die dus al 24 jaar wordt volgehouden. Het is veel opvallender dat de andere partijen weer terug zijn in hun rol: het gaat hier om een voorstel van de SP en dus stemmen zij tegen.

Het gaat niet om argumenten, maar om WIE iets zegt.

Tonnie WoutersTonnie Wouters kon praten als Brugman, de kaarten waren op voorhand geschud.
Een deel van de argumenten van de SP in de raad:

• Het college kan zich vinden in het antwoord van Huis en Erf. Zo kun je er jezelf dus makkelijk vanaf maken. Geen eigen verantwoording, geen eigen inhoudelijke ideeen hoe om te gaan met de huisvesting van de Schijndelse bevolking, in dit geval de huidige bewoners van het Lidwinahof. Want hoe je het draait of keert in een wijkje wonen waar rondom je heen woningen gesloopt worden is voor niemand een prettje. Ook geen eigen oplossingsvermogen om met de huidige woningnood en woningzoekenden met de beperkte middelen die je hebt ervoor te zorgen dat er in ieder geval tijdelijk wat lucht komt.
  • H&E schrijft dat de 6 urgent woningzoekenden niet geholpen zijn met een tijdelijke verhuur. Maakt H&E en het college dat uit of de woningzoekenden zelf? Het lijkt mij het laatste. Vorige week is er nog een mevrouw bij H&E geweest die zelf de tijdelijke verhuur als alternatief aangaf. Dit om lucht te hebben, om ruimte te hebben iets definitiefs te zoeken. U hebt net gehoord dat nog 2 mensen meer zelf bij Huis&Erf gevraagd hebben om een tijdelijke oplossing voor hun probleem. Punt is dat de bouwvereniging iets anders wil en daarom niet meewerkt.
  • Dat mensen liever een permanente oplossing hebben is een open deur. Probleem is data deze definitieve oplossing er niet is en dat met tijdelijke verhuur tijd gewonnen wordt.
  • Woningzoekenden met een korte inschrijftijd, via een tijdelijke verhuur, versneld aan reguliere woonruimte te helpen past niet in het beleid van H&E. Daar zijn wij het hartstikke mee eens. Wellicht dat dit argument opgevoerd is om een verdeel-en-heers-politiek op te kunnen zetten. Maar het is erg doorzichtig en een oneigenlijk argument. Ook wij weten dat tijdelijke verhuur bedoeld is als tijdelijke overbrugging naar andere woonruimte. Op de Lidwinahof is dat volgens eigen zeggen van H&E minstens 1 jaar lang en dan in het meest gunstige geval als er niets tegen zit..

De nieuwe partijen gedragen zich in de eerste vergadering al als de 'oude'

Dat urgent woningzoekenden gedupeerd worden door het stemgedrag van PvdA, CDA, ABS, VVD, Sen. Schijndel, ach wat maakt hen dit uit. Zij hebben een daad gesteld en voorkomen dat de SP een succesje boekt. Om dat te bereiken is alles geoorloofd.
Wat opvallend is, dat is dat de 2 nieuwe partijen (Dorp en de Lijst Praagman) zich vanaf het begin naadloos aansluiten bij wat zij in de verkiezingstijd nog 'de oude politiek' noemden. Helaas voor de kiezers op die partijen: niks nieuws dus onder de Schijndelse zon, meer van hetzelfde dus.

Leenders zet zijn actie door, hij wil winnen

Willem Leenders, die voorafgaand aan de raadsvergadering een petitie van bewoners overhandigde en een pleidooi hield vóór het nakomen van de eerdere beloftes, laat zich niet afschrikken door het gebrek aan inlevingsvermogen van de 7 raadsfracties: 'ik weet mij gesteund door bijna alle bewoners, ik heb heel veel positieve reacties gekregen. Ik ga door voor een rechtvaardige zaak!'