Huurpolitiek bouwvereniging ter discussie gesteld

14 november 2006

Huurpolitiek bouwvereniging ter discussie gesteld

Vanavond is de eerste avond die Huis&Erf organiseert met haar huurders. De bouwvereniging heeft gesproken met externe contacten en wil aan de huurders voorleggen of de toekomstrichting door de huurders gedeeld wordt.

De Schijndelse SP grijpt deze bijeenkomsten aan om ook te spreken over het huurbeleid van de corporatie.Er zijn twee grote punten van onvrede:
in de Kastanjestraat wordt een protestspandoel opgehangen na tussentijdse huurverhogingOphangen protestspandoek in de Kastanjestraat nadat de huur extra verhoogd was

1. de tussentijdse huurverhoging die Huis&Erf toepast als er een nieuwe huurder komt.

Huis&Erf verhoogt bij veel huizen de huur als er een niuewe huurder in het huis komt. Drie recente voorbeelden daarvan:

• In de Karel Doormanstraat was de huur €430 per maand. Nu vraagt H&E €522. Dus €92 per maand erbij.
  • In de Lidwinastraat was de huur €378,10. Daar is €93,87 bij gedaan: nu €471,97
  • In de Jan van Cuykstraat €103,88 erbij zodat de huur nu € 450,46 is

De Schijndelse SP vindt dat dit moet stoppen.
'Het is ongewenst en onnodig,' stelt Tonnie Wouters. Ongewenst omdat betaalbare huizen onbetaalbaar gemaakt worden. Onnodig omdat Huis&Erf behoorlijk rijk is en het banksaldo nog heftig oploopt. De folder die de SP op de bijeenkomst uitdeelt spreekt wat dat betreft boekdelen

2. Nieuwe huurwet mag niet worden toegepast

Een van de laatste 'prestaties' van Balkenende-3 is een nieuwe huurwet. Die maakt het mogelijk om bij 70% van de Schijndelse huurhuizen de huur met €50 extra te verhogen. Dit geldt zowel voor de zittende huurder als voor nieuwe huurders.
Wouters: 'ik vind dat een sociale verhuurder als Huis&Erf toezegt dat zij dit onderdeel van de nieuwe Huurwet niet gaan toepassen.' Waarom? Dit geld heeft Huis&Erf gewoon niet nodig. CDA, VVD en LPF hebben er een schandelijke wet doorgedrukt. Een wet die zo snel mogelijk moet worden ingetrokken.
Het enige effect is dat de huren nog verder omhoog gaan. Huursubsidie kan dit niet compenseren, want op de huursubsidie is door de kabinetten Balkenende al stevig gekort. Verder is de huursubsidie afgeschaft en vervangen door huurtoeslag. Die valt in veel gevallen lager uit dan de eerdere huursubsidie.

de actiefolder als word-bestand