Comité 'Belofte Maakt Schuld' aan de slag

31 januari 2008

Comité 'Belofte Maakt Schuld' aan de slag

Een tiental huurders van Huis&Erf heeft de comité 'Belofte Maakt Schuld'opgericht. Doel: de bouwvereniging moet haar beloften over de verkoop van de huizen nakomen. Het comité is aan de slag gegaan.

Wethouder: 'het gaat slechts over één huurder'

In de commissie was wethouder Eijkemans zeker van zijn zaak: Huis&Erf had slechts één huurder teleurgesteld. Dus waar maakt Tonnie Wouters zich druk om???

Fout: de belofte aan 90 huurders wordt gebroken

Toen al wist het SP-raadslid dat de wethouder helemaal fout zal, maar nog niet hoe fout precies. Nu is dat duidelijk: Huis&Erf heeft bij 90 huurders laten weten dat de verkoop van hun huis alsnog niet doorgaat. Dit in tegenstelling tot de eerdere brief vorig jaar.

Comité Belofte Maakt Schuld

Uit onvrede over de gang van zaken is het comité Belofte Maakt Schuld opgericht. De aangesloten huurders zetten zich in voor het nakomen van de toezegging van de bouwvereniging.

Neem contact op

Een eerste acitviteit heeft plaatsgevonden. Op de voorpagina van het Schijndels Weekblad een oproep aan huurders die in dezelfde situatie zitten: neem contact op met Hennie Schellekens 8508456. Dan kunnen de krachten gebundeld worden.

Brief aan raad en raadsleden Schijndel en Sint Michielsgestel

Ook zijn de gemeenteraden van Schijndel en Sint Michielsgetel schriftelijk gevraagd om ondersteuning. Huis&Erf verhuurt huizen in deze twee gemeenten. En heeft in de twee gemeenten tientallen huurders teleurgesteld met haar afwijzing. Onder aan dit artikel de letterlijke tekst van de brief.

Verwarring neemt toe

In haar reacties op de commotie, slaagt Huis&Erf er met glans in de de verwarring nog verder te doen toenemen.

• Vorig jaar laat de directeur weten dat ieder die een huis wil kopen, een verzoek hiertoe moet indienen.
  • Als reactie krijgen alle vragers, behalve huuders van het voormalig gemeentelijk woningbedrijf,. een brief waarin staat dat zij het huis in principe kunnen kopen. Enkel de procedure daartoe moet nog worden bepaald.
  • Einde vorig jaar krijgen 90 huurders een brief dat zij hun huis alsnog niet kunnen kopen.
  • Als huurders daartegen protesteren, wordt er vanuit het kantoor van Huis&Erf naar diverse teleurgestelde huurders gebeld. De medewerker van de bouwvereniging zegt dat men zich niet moet drukmaken, er komen immers volgend jaar nog veel meer huizen te koop...
  • Op de LOS-TV laat de directeur van Huis&Erf laat weten dat er toch nog 800 huizen te koop komen
  • Even later zegt hij dar er dit jaar 120 huizen te koop komen. En volgend jaar nog 80. Want zo'n 200 huurders hadden gereageerd om hun huis te kopen
  • In sommige straten krijgen alle huurders een brief dat zij hun huis kunnen kopen. Ook huurders die daar nog niet om gevraagd hebben

Genoeg te doen

Huis&Erf slaagt er dus in de verwarring tot grote hoogte op te voeren. Steeds andere huurders, steeds andere cijfers.

Er is dus genoeg werk te doen voor het comité!

Hieronder de letterlijke tekst van de brief aan de gemeenteraad van Schijndel:

Schijndel 29 januari 2008

Geacht raad,

Wij willen U graag informeren over de verkoop van huurwoningen door Huis en Erf.
Wij, zijn een aantal huurders die zich georganiseerd hebben in het comité ‘Belofte Maakt Schuld’

Zoals U weet heeft Huis en Erf huurders die vorig jaar hebben laten weten dat zij hun huurwoning willen kopen, een brief gestuurd. Letterlijk schrijft Huis en Erf dat we de woning in principe kunnen kopen. Maar dat ze nog bezig zijn met het vaststellen van de procedure.

Zoals U ook weet krijgen wij eind december een heel ander bericht in de brievenbus. Ondanks de toezegging, ondanks de gewekte verwachtingen kunnen wij ons huurhuis plotseling niet meer kopen. Het lijkt erop dat Huis en Erf ons een loze belofte heeft gedaan.
Ter informatie voor U is een kopie van beide brieven bijgevoegd.

Graag had ik U in de raadsvergadering van 17 januari U persoonlijk toegesproken. Maar ik was helaas te laat met aanmelden. Bij deze mijn mondelinge opmerkingen en de vraag om Uw steun nu op papier, mede namens het comité en de vele huurders die met ons zwaar teleurgesteld zijn in Huis en Erf.

Geachte raadsleden

Ik mocht vandaag niet inspreken, omdat ik 24 uur te laat was met aanmelden. Sorry, regels zijn regels, afspraken zijn afspraken. Een gouden tip voor Huis en Erf.

Graag vraag ik uw aandacht voor het volgende punt,
Zoals u wellicht niet is ontgaan heeft Huis en Erf veel mensen zowel schriftelijk als mondeling verteld dat binnen kort hun huurwoning te koop aangeboden zou worden. Helaas alles ten spijt, Huis en Erf houd zich niet aan gemaakte afspraken. Zowel mondeling als schriftelijk afspraken zijn wettelijk gezien rechtsgeldig.
In mei 2007 heb ik, Hennie Schellekend, telefonisch contact gehad met dhr. Wapperon. Het kwam er in het kort op neer dat in 2008 wij ons huis zouden kunnen kopen. Alleen wisten ze toen nog niet in welke vorm wij het huis zouden kunnen kopen. U krijgt daarover schriftelijk bericht van hoe alles zal gaan verlopen.
Zelfs twee weken voor de noodlottige brief in de brievenbus viel, wist dhr. van Nistelrooy tegen mijn overbuurvrouw nog te zeggen, alle huizen op het Rozenplein komen te koop volgend jaar.
Dit zijn nog maar 2 verhalen, maar ik kan u beloven dat er zoals deze nog veel meer zijn. Waarom beste mensen worden er beloftes gedaan die niemand na komt? Het is te gek voor woorden. Waarom kunnen mensen wel via Kooijmans een huurhuis van huis en Erf kopen en niet hun eigen huis, waar veel mensen toch al zoveel geld in hebben gestoken in verband met de gedane belofte. En onder het mom, binnenkort kunnen wij toch ons huis kopen. Sorry, maar ons is geleerd om beloftes na te komen en niet zo met gevoelens van mensen om te gaan. Waarom Huis en Erf wel? En zo ziet u maar gaat het echt niet om 1 of 2 gezinnen, maar om veel meer.
Dit kan jullie toch niet onberoerd laten. Graag vragen wij uw steun en begrip om Huis en Erf op hun standpunt terug te komen. En juist eerst aan de mensen te denken die zelf hebben gereageerd om hun huurhuis te willen kopen en niet lukraak 328 gezinnen aan te schrijven die er misschien zelfs nooit aan hebben gedacht om hun huurhuis te willen kopen.

Voor de huurders die nu plotseling niet meer kunnen kopen, wordt het er momenteel niet duidelijker op. Op de Schijndelse tv zegt de directeur dat er zo’n 200 huurders zelf gereageerd hebben dat ze willen kopen. En dat ze 800 huizen gaan verkopen. Dit jaar 120 en volgend jaar 80 huizen. Wij krijgen hiermee de indruk dat wij alsnog kunnen kopen. Ondertussen is ook bekend dat Huis en Erf hele straten, over de Schijndelse wijken verdeeld, heeft aangeschreven dat ze kunnen kopen.
Ook zegt de directeur dat er een aantal huizen niet verkocht mogen worden, doordat er afspraken zijn met de gemeente. Er moeten o.a. betaalbare huurwoningen blijven.
Wij vragen U, de Schijndelse politiek begrip en Uw steun. Want blijkbaar is ons gemeentebestuur partij in deze. Dat er betaalbare huurwoningen moeten blijven daar zijn wij het mee eens. Maar waarom wel andere betaalbare huurwoningen te koop aanbieden en hoewel het beloofd is, onze betaalbare huurwoning niet?

In afwachting van Uw antwoord met vriendelijke groet,

Namens het comité ‘Belofte Maakt Schuld’

Hennie Schellekens

08-01-2008: Huis&Erf breekt vaak belofte om huis te verkopen