Huis en Erf heeft sloopplannen voor beschermd dorpsgezicht

4 juli 2008

Huis en Erf heeft sloopplannen voor beschermd dorpsgezicht

Bewoners van de Oude Hoevenbraak zijn afgelopen maand een actie begonnen om hun wijk tot beschermd dorpsgezicht te maken. Huis en Erf heeft ook plannen voor de wijk: slopen! Dit maakte de bouwvereniging deze week bekend tijdens een bewonersvergadering.
Een unieke wijk slopen lijkt ons oliedom

Overleg al gevoerd, of toch niet?

De reden waarom Huis en Erf huizen die leeg komen ook daadwerkelijk leeg laat staan is nu dus overduidelijk: zij willen slopen. Volgens dhr De Kleine van Huis en Erf is hierover al overleg geweest met de gemeente. Even later zegt directeur Phiferons dat er nog overlegd moet worden met de gemeente. Lekker tegenstrijdige informatie dus!

Directeur moet zijn eigen woorden waarmaken

Betty Groendenijk is niet onder de indruk van de sloopplannen. Want daar is vroeger de gemeente en later Huis en Erf al eerder mee gekomen.
Groenendijk:

Ons maakt het niet uit of ze wel of niet overlegd hebben met de gemeente. Directeur Phiferons heeft zowel op de bewonersavond als bij het overhandigen van het rapport 'Levende Geschiedenis' gezegd dat de bouwverneing doet wat de huurders willen. Zowel uit ons onderzoek, als uit het onderzoek dat Huis en Erf zelf heeft gedaan, is duidelijk dat de huurders tevreden zijn in hun huis en in hun wijk. Als de directeur zijn eigen woorden serieus neemt, dan schrapt hij de sloopplannen en gaat hij met huurders in overleg om de wijk te behouden. En te versterken!

Hieronder de tekst van de info-folder die het comitë Levende Geschiedenis heeft uitgedeeld in de Oude Hoevenbraak

Huis en Erf wil slopen.
Dat is niet nieuw.

Op de vergadering afgelopen maandag heeft Huis en Erf een stukje van haar dubbele agenda laten zien. De projectbegeleidster verteld dat toen ze in onze wijk kwam, zij dacht: ‘wat een prachtige wijk is dit, met zoveel groen ook.’ En ging dat zij dacht dat hier beslist allemaal mensen met de hoge inkomens wonen.

Onze wijk alleen voor rijke mensen?

Wat de projectleidster ermee ook aangeeft is, dat zij niet snapt dat er in onze wijk ook mensen met een laag inkomen wonen. Waarom zou dat niet mogen? Of spreekt zij hiermee de wens uit dat Huis en Erf hoopt dat er in de toekomst alleen nog maar mensen met een hoog inkomen mogen wonen in een mooie en ruim opgezette wijk? Is dit de achterliggende agenda van Huis en Erf? Is dit waar zij naar streven? Wij vrezen het ergste…

U vraagt, wij luisteren zegt directeur Phifferons.

De directeur gaat verder en zegt onder andere:

• Als U tevreden bent zijn wij dat ook.
  • U kunt in de woning blijven wonen zolang U wilt.
  • Er komen geen grote investeringen aan de buitenkant.
  • Het normale onderhoud binnen blijft
  • U maakt zelf de keuze, wij stemmen af op Uw wensen.
  • U vraagt en wij luisteren.
  • De kwaliteit van de wijk blijft behouden.

Vrijwel iedereen is tevreden, blijkt uit twee onderzoeken

Na deze woorden van de directeur zou je denken, dat is mooi. Onze wijk blijft behouden, ook voor de toekomst. De wens van bijna alle bewoners is immers bekend. Uit het onderzoek dat Huis en Erf dit voorjaar heeft laten doen blijkt dat vrijwel iedereen tevreden is met de wijk waarin zij wonen. En uit ons onderzoek blijkt hetzelfde.

Bijna unanieme steun voor beschermd dorpsgezicht

Inmiddels is ook duidelijk dat vrijwel alle wijkbewoners de wijk en hun huis willen behouden voor de toekomst. En dat de wijk versterkt moet worden. Vrijwel iedereen schaart zicht achter de wens dat onze wijk een beschermd dorpsgezicht wordt.
En als de directeur van Huis en Erf dan zegt wat hij zegt, dan moet het kat in het bakkie zijn. Maar meteen erna wordt werkelijkheid duidelijk gemaakt, dan komt het duveltje uit het doosje.

Als er een woning leeg komt wil Huis en Erf ze niet meer verhuren.

Terwijl de bouwvereniging weet dat de tevredenheid over de wijk en de huizen heel groot is, terwijl de bouwvereniging weet dat er zeer veel vraag naar onze huizen is bij woningzoekenden, laten zij huizen leeg staan als de huidige huurder vertrekt.
En als er een blok van twee leeg komt, dan willen ze die slopen! Want de kwaliteit van de huizen zou niet meer van deze tijd zijn. De huizen zouden niet voldoende energiezuinig gemaakt kunnen worden. De stookkosten zouden te hoog zijn.

Ongeloofwaardig voorbeeld

Als bewijs hebben ze een ongeloofwaardig voorbeeld uit de Deken Baekersstraat. Daar wordt gemiddeld €177,48 per maand aan gas betaald. Bij nieuwbouw zou € 48,36 per maand aan gas betaald worden. Wat een onzin, je bent dat bedrag al kwijt aan vast recht en bijkomende belastingen!

Maar Huis en Erf blijft volhouden dat huurders in nieuwbouw gewoon goedkoper uit zijn. Dat de huur bij nieuwbouw fors hoger wordt, daarvoor hebben zij een oplossing: de huurtoeslag. Huurders die huurtoeslag hebben, weten dat er regelmatig aan die toeslag gesleuteld wordt. Elke smoes wordt gebruikt om de huurtoeslag te verlagen. En het wordt steeds moeilijker voor huurtoeslag in aanmerking te komen.

Er is nog niets besloten.

Er zijn nog geen besluiten genomen, zo heeft Huis en Erf laten weten. Er moet nog overlegd worden met de gemeente. De avond was een eerste informatieavond. Toch weten ze ook al dat: de nieuwbouw zouden ook twee onder een kap worden, op dezelfde grond. De huidige huurders krijgen een voorkeursbehandeling, zeggen ze. Als een huis leeg komt en de buurman wil nog 20 jaar blijven wonen, dan kan dit. Wie het sprookje gelooft mag het zeggen!

Komt nieuwbouw te koop? En wie kan dat betalen?

Een ander lokkertje is de opmerking dat de nieuwbouw ook te koop zou komen. Een nieuwbouwwoning, twee onder een kap, met grote tuin te koop voor de marktwaarde. Twee onder een kap woningen in Schijndel worden voor bedragen van 4,5 ton en meer van de hand gedaan. Wie kan zo’n woning betalen? Of moet de eerste gedachte van de projectleidster werkelijkheid worden en wordt onze wijk een wijk waarin alleen rijke mensen mogen wonen?

Huis en Erf: maak belofte waar dat je luistert naar de huurders

Huis en Erf zegt dat ze luisteren naar de bewoners. Wij gaan hen hieraan houden! De twee huizen in de Lindenstraat moeten weer verhuurd worden.
De beste bescherming voor onze wijk is dat die een beschermd dorpsgezicht wordt. Wij hebben niets tegen het opknappen van de huizen. In tegendeel! Wij hebben acht jaar geleden aangedrongen op goed groot onderhoud. Heel bewust er er door Huis en Erf toen voor gekozen om dit niet te doen. Wat ze toen gedaan hebben, is net iets meer dan lapwerk. Nu is er voor Huis en Erf dè kans om eindelijk het gewenste goede groot onderhoud te doen, zodat onze huizen weer minstens 40 jaar meekunnen.

Bijna alle huurders ondersteunen de wens voor een beschermd dorpsgezicht. Nu is het woord aan Huis en Erf. Maken ze waar dat zij luisteren naar de huurders en doen wat die willen? Of drijven zij hun eigen zin door? Ook een wijk met arbeiderswoningen is het waard om behouden te blijven!

Wij gaan door

Wij hadden wel verwacht dat Huis en Erf heel andere plannen met de wijk heeft dan de bewoners. Dat is niet nieuw. Al twee keer eerder hebben we sloopplannen kunnen tegenhouden. Het wordt nu tijd om in te zien dat een zo karakteristieke wijk behouden moet blijven. En versterkt moet worden. Wij gaan verder om dit te bereiken. U ook?

Een fijne vakantie

Hoewel Huis en Erf haar plannen bekend heeft gemaakt, is er nog lang niets aan de hand. Eerst komt de vakantieperiode nog, daarna overleggen wij met u hoe we samen verder gaan. Want de Oude Hoevenbraak is het waard om versterkt en behouden te worden.

Comité Levend Erfgoed p/a Wilgenstraat 23