Onaanvaardbaar tekort huurhuizen

6 december 2009

Onaanvaardbaar tekort huurhuizen

De SP vindt het grote tekort aan huurhuizen het belangrijkste onderwerp voor de komende gemeenteraadsperiode. Er staan 3500 mensen ingeschreven bij Woonbelang die nog geen huurhuis hebben in Veghel, maar dat wel graag willen. Zij zullen binnen afzienbare tijd ook geen woning toegewezen krijgen. Ondertussen worden in de nieuwbouwplannen vrijwel geen huurwoningen voorzien.

SP-fractievoorzitter Anita Oerlemans:
“In Veghel worden in het gunstigste geval zo’n 250 huizen per jaar gebouwd. Hiervan is 60% bestemd voor de vrije sector, dus dure tot zeer dure huizen. Dan worden er jaarlijks nog zo’n 50 goedkopere koopwoningen gebouwd en zo’n 50 huurhuizen. In dit tempo duurt het dus 70 jaar voor de wachtlijst is opgelost!
Daarnaast geeft Woonbelang de zittende huurders altijd voorrang bij woningtoewijzing. Door de sloop van de Peellandstraat en de Oranjewijk wordt de druk op de wachtlijsten nog groter, evenals door de crisis. Bij Woonbelang trekken mensen die nog niet van hen huren altijd aan het kortste eind, zelfs als deze mensen in een noodsituatie verkeren. Bij ons melden zich elke week zulke mensen. Zij moeten bijvoorbeeld hun koophuis uit door betalingsproblemen, vrouwen die mishandeld worden willen met hun kinderen bij hun man weg en er zijn ook mensen die om gezondheidsredenen dringend een andere woning nodig hebben.
De gemeente is uiteindelijk verantwoordelijk voor het volkshuisvestingsbeleid. Dit beleid heeft aantoonbaar gefaald. De dure woningen zijn bijna niet meer te slijten, maar toch zijn in de nieuwbouwplannen van Scheiffelaar 2 en Veghels Buiten (vrijwel) geen huurwoningen opgenomen. Ook hier weer allemaal dure tot zeer dure huizen. Als de SP daarop wijst, zegt de wethouder zonder blikken of blozen dat Veghel een ander soort mensen wil aantrekken. Veghel vindt het kennelijk niet de moeite waard om iets te doen voor de 3500 mensen die al jarenlang wachten op een huurwoning. Die mensen zijn wel goed genoeg om op de Veghelse industrieterreinen te werken, maar we bouwen geen woningen die voor hen betaalbaar zijn. Dat moet echt anders. Daarop gaat de SP inzetten de komende raadsperiode.”