Bouwen zonder visie

4 mei 2012

Bouwen zonder visie

In Schijndel zijn er verschillende woningbouwprojecten. Dat is heel goed zou je zeggen. Maar wordt er ook gebouwd voor de Schijndelse woningzoekenden? Zijn de woningen betaalbaar? Zijn de woningzoekenden op zoek naar dure appartementen? Geeft de gemeente voldoende sturing aan de woningmarkt? Wat is de visie van ons gemeentebestuur?

Die vraag stelde Tonnie Wouters tijdens de behandeling van het woningbouwprogramma voor 2012.
De huidige visie van de gemeente is de Woonvisie 2009. We zitten nu in 2012, drie jaar later, midden in een crisis en een woningmarkt die stil staat. Een crisis die niet van vandaag of gisteren is, maar al een aantal jaren actueel is. Een woningmarkt die mede dankzij de visie van de gemeente er al jarenlang voor zorgt dat de Schijndelse prijzen voor onze jongeren en starters onbetaalbaar zijn.

Eindelijk constateert nu ook de gemeente terecht dat er voor starters onvoldoende goedkope en betaalbare huurwoningen zijn. De SP is van mening dat er niet alleen onvoldoende huurwoningen zijn, maar ook onvoldoende goedkope koopwoningen. Onbegrijpelijk is dat de gemeente blijft vast houden aan de vroegere vastgestelde verkoopprijzen

+ In het woningbouwprogramma 2012 blijft de gemeente volhouden dat een koopwoning van minder dan 235.000 euro nog steeds betaalbaar. Onzin! Dat betekent dat een huis van 234.000 ook nog betaalbaar is. De praktijk laat ook het tegendeel zien. Niet voor niets heeft Huis en Erf de koop-appartementen bij het Lidwina met korting moeten verkopen. En ook de projectontwikkelaars worden gedwongen met de koopprijs te zakken.

+ In het woningbouwprogramma staat dat er meer goedkope ( onder de 350.000 euro dus ) en meer middeldure koopwoningen ( tussen de 235.000 en de 338.000 euro ) en duurdere huurwoningen ( huur boven de 664 euro) nodig zijn. Nieuwe projecten moeten zich tot deze categorie beperken. Terwijl de praktijk laat zien dat ook de middeldure woningen erg lang te koop staan. En er zijn beslist groepen mensen die een hoge huur kunnen betalen. En ja, die moeten ook wonen. Maar zolang de enorme wachtlijst met woningzoekenden met de lagere inkomens niet weggewerkt is, zal dit de eerste prioriteit moeten hebben. Deze woningzoekenden kunnen zeker niet terecht in de particuliere huursector.

Volgens verantwoordelijke wethouder Eijkemans krijgt de gemeenteraad eind 2012 een nieuwe Woonvisie voorgelegd. Is er weer een jaar voorbij. En al die tijd is het vooral de markt die bepaalt of en hoe wij wonen. De gemeente had al veel eerder in moeten grijpen. De SP fractie heeft hier meerdere malen op aangedrongen. Met moties en amendementen hebben we het college en de overige raadsfracties steeds geprobeerd te overtuigen dat wat je als gemeente kunt doen, ook in beleid moet uitvoeren. Helaas tegen dovenmans oren. Nu is het weer wachten.

dossier