Huurverhoging GWB hoort in de raad

29 april 2013

Huurverhoging GWB hoort in de raad

Het college van B&W (CDA, PvdA, Dorp/ABS) weigeren om de ontheffing die Huis en Erf heeft gevraagd om ook de huren van het voormalig gemeentelijk woningbedrijf (GWB) extra te mogen verhogen (inkomens afhankelijk) in de gemeenteraad te behandelen. De SP is het hier niet mee eens.

Het college is van mening dat niet in redelijkheid kan worden volgehouden dat de wijziging van verkoopvoorwaarden in het verleden, waarvan de financiële afwikkeling reeds jaren geleden heeft plaatsgevonden, thans nog ‘ingrijpende gevolgen’ kan hebben voor de gemeente als organisatie.

• Wat een onzin. Dat de financiële afwikkeling, de betaling dus, reeds jaren geleden heeft plaats gevonden doet aan de toen gesloten overeenkomst, inclusief de bedingen en kettingbedingen, niets aan af.
• Voor de huidige huurders heeft de ontheffing wel zeker een ingrijpend gevolg. En ook voor de gemeente Schijndel. Voor de gemeente en onze inwoners betekent het dat nu nog goedkope woningen na enige tijd niet langer goedkoop zijn.

Actie is nodig

De gemaakte afspraken bij de verkoop zijn nog steeds geldig. Anders zou Huis en Erf ook geen ontheffing aan hoeven te vragen. Niet voor niets heeft Huis en Erf een lagere verkoopprijs hoeven te betalen. Afspraak is afspraak. Maar het college van B&W wil nu een deel van de gemaakte afspraken loslaten. En toestaan dat de huren van het GWB ook extra verhoogd worden.
Eerder noemde we al dat de gemeente een onbetrouwbare overheid is. Maar Huis en Erf verdient zeker ook niet de schoonheidsprijs door een ontheffing aan te vragen. Wij vinden dat ook Huis en Erf zich aan de verkoopvoorwaarden moet houden. Ook voor de bouwvereniging is van toepassing, Afspraak is afspraak. Daar komt nog bij dat Huis en Erf de huren dit jaar helemaal niet extra (inkomens afhankelijk) moet verhogen. Het regeringsbeleid is hierover helder. Er zijn meerdere bouwverenigingen die dit niet doen. Wat het uiteindelijke regeringsbeleid gaat worden, is nog niet duidelijk.

• De SP laat het er niet bij zitten. Onze actie is gericht op het college van B&W. Het college kan nog steeds hun genomen besluit in de gemeenteraad brengen. Zodat alle partijen, in de raad (CDA, PvdA, Dorp/ABS, VVD en SP) hun mening kunnen geven en hopelijk tegen het genomen besluit van B&W stemmen.
• Doen ze dit niet, dan zal de SP fractie een extra raadsvergadering beleggen. Dat is mogelijk, als een vijfde van het aantal raadsleden zo’n vergadering nodig vinden. De SP heeft gelukkig sinds de laatste gemeenteraadsverkiezingen 4 van de 19 raadsleden, dus is het mogelijk.

Bezwaar maken

Een dezer dagen valt bij alle huurders de huurverhoging aanzegging binnen. Dan hebben de huurders de mogelijkheid om bezwaar te maken. Bezwaar naar de gemeente toe en naar Huis en Erf. Hopelijk gaan heel veel huurders dat ook doen.

gwb