Huurverhoging GWB komt in de raad.

14 mei 2013

Huurverhoging GWB komt in de raad.

De fracties van het CDA, de PvdA, VVD, Dorp/Abs zullen kleur moeten bekennen. Zij zullen hun mening moeten geven over de ontheffing die het college heeft gegeven die ervoor zorgt dat de huren van het voormalig Gemeentelijk Woning Bedrijf extra verhoogd gaan worden. Beter nog zou zijn dat ze de ontheffing terug draaien. In de raadsvergadering van 30 mei houdt de SP fractie een interpellatie. Met een interpellatie zet je als fractie een agenda punt op de raadsvergadering. Behalve als de raad geen toestemming geeft om de interpellatie te houden. Dan hebben we nog de mogelijkheid een hele extra raadsvergadering uit te schrijven.

Hieronder de letterlijke tekst;

Geachte raadsvoorzitter,

In antwoord op de brief van het college van 24 april j.l., laat ik U weten dat de SP fractie gebruik wil maken op het recht van interpellatie, als bedoeld in artikel 155 van de Gemeentewet en artikel 36b van het Regelement van orde voor de vergaderingen en werkzaamheden van de gemeenteraad Schijndel 2002.
Het onderwerp zal zijn de verkoopovereenkomst GWB. Juister geformuleerd, de verleende ontheffing verkoopovereenkomst GWB.

Zoals het college zelf al geconcludeerd heeft verschillen wij van mening over de vraag of de wijziging van de verkoopvoorwaarden al dan niet aan de Raad moet worden voorgelegd. Het college benadert deze kwestie vanuit een formeel en juridisch standpunt. Daar kiest U duidelijk voor. De SP fractie niet.

Vervolgens schrijft U gelet op artikel 36b van het Regelement van Orde, dat we ons verzoek, schriftelijk moeten indienen bij de raadsvoorzitter. Dat doen we dus bij deze. Ook schrijft U dat we de te stellen vragen moeten vermelden.

In artikel 36b wordt inderdaad geschreven dat met een interpellatie inlichtingen aan het college of burgemeester gevraagd kunnen worden.
Uw mening over de ontheffing is ons duidelijk. In het artikel staat dat de interpellatie ook het karakter kan krijgen van een debat tussen een of meer leden van het college of de burgemeester en de raad, dit in tegenstelling tot het mondelinge vragenrecht. Wij zijn van mening dat het laatst genoemde in deze wel op zijn plaats is.

Vervolgens vraag ik aan U om ons verzoek van interpellatie aan het Presidium voor te leggen. Zodat in de raadsvergadering van 30 mei de interpellatie kan worden gehouden.

Met vriendelijk groet, namens de SP fractie

Tonnie Wouters

huurverhoging_gwb_hoort_in_de_raad.