Schijndel vergadert achter gesloten deuren, Boxtel niet

14 september 2013

Schijndel vergadert achter gesloten deuren, Boxtel niet

gesloten deuren In tegenstelling tot Schjndel hebben de fractievoorzitters in Boxtel afgelopen woensdag afgesproken om geen besloten kerngroep van de Gemeenteraad te formeren, die bezig gaat in het proces intergemeentelijke samenwerking. In plaatsen als Sint Oedenrode en inSchijndel is kerngroep al wel in het leven geroepen. De SP heeft grote vraagtekens bij de nut en noodzaak van zo'n kerngroep en vindt dat er sowieso niet in beslotenheid vergaderd moet worden. Er wordt in Boxtel dus geen kerngroep ingesteld en dat is een goede zaak, aldus fractievoorzitter Eric van den Broek van de SP Boxtel. De SP fractie in Schijndel neemt overigens geen deel aan de kerngroep, die nu achter gesloten deuren gaat vergaderen

De gezamenlijke Boxtelse fractievoorzitters hebben afgesproken dat er geprobeerd zal worden om eens een gesprek aan te gaan met fractievoorzitters en/of kerngroepen van andere gemeenteraden, om te informeren over hoe die nu over intergemeentelijke samenwerking denken en hoever het proces in de desbetreffende gemeente gevorderd is.

Eerst burgers aan het woord

SP raadslid Ruud Merks deelt de mening van zijn collega uit Boxtel. Van den Broek:

Wij vinden in feite dat dit proces zo transparant mogelijk moet plaats vinden. Het allerbelangrijkste is dat we in Boxtel (en Schijndel red.) nu eens snel eerst de burgers over dit onderwerp aan het woord laten. Dat er daarnaast informatie vergaard wordt hoever andere gemeenteraden gevorderd zijn lijkt me prima, maar zeker niet via schimmige processen in achterkamertjes

Lobby achter geloten deuren