h

Gevaarlijk dorpsplein Wijbosch

23 september 2016

Gevaarlijk dorpsplein Wijbosch

In Wijbosch is sinds kort een dorpsplein. Een plein dat als Shared Space is ingericht. 

 

Door de toegepaste Shared Space is het een verblijfsruimte waarin voetgangers, fietsers, scooters en auto’s zonder verkeersregels tegelijkertijd gebruik van maken. Iedere verkeersdeelnemer wordt aangesproken op eigen verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht omdat aanwijzingen en ge- en verboden ontbreken. Met sociale interactie tussen de verkeersdeelnemers en het maken van oogcontact moet worden bepaald wie voorrang heeft en wat gewenst gedrag is.

Maar,

  • De doorgaande weg door het Wijbosch is onderdeel van het dorpsplein.
  • De lagere school is een wezenlijk onderdeel van het plein.
  • Er mag geen hek komen om het schoolplein. Voetbal rolt zo de straat (verblijfsruimte?) op.
  • Kinderen aanspreken op hun verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht hebben in verkeersregels die er niet zijn? Onmogelijk.
  • Met oogcontact zouden kinderen weten of ze over kunnen steken of niet. Ja, als een auto, scooter of fiets stopt, kan het voor een kind duidelijk zijn dat hij mag oversteken. Kinderen zijn met de huidige verkeersregels al een hele kwetsbare groep. Oogcontact en/of inschatten of je nog over kunt steken, is voor veel volwassenen al lastig, laat staan voor kinderen. Zeker als er te hard wordt gereden.

Moet er eerst een dodelijk ongeval zijn?

Een terechte vraag van een bewoner van Wijbosch. Reden voor raadslid Wouters verantwoordelijk wethouder Claassen te vragen wanneer er verkeers remmende maatregelen genomen worden en wie er verantwoordelijk is zonder verkeersregels bij een ongeluk.

  • Begin oktober komen er blokken op de weg om de snelheid terug te brengen. De snelheid van het verkeer is nu nog te hoog, erkent de wethouder.

Over wie er verantwoordelijk is bij een ongeval blijft Claassen vaag. Hij weigerde antwoord te geven op de vraag van raadslid Wouters wie er verantwoordelijk is, als een auto bijvoorbeeld een fietser aanrijdt. Is dat de automobilist, de fietser of wellicht de gemeente?  

Claassen: “We spreken mensen aan op hun gedrag. Er is jurisprudentie (rechterlijke uitspraak) of die komt er dan.” 

Hopelijk zal het nooit zover komen dat dit uitgezocht moet worden.

Een experiment met Shared Space, iedereen gedraagt zich zoals het hoort in het verkeer zou wellicht kunnen. Maar om dit experiment met schoolkinderen aan te gaan, dat gaat de SP te ver.

Reactie toevoegen

U bent hier