"rupsje nooitgenoeg"

16 mei 2017

"rupsje nooitgenoeg"

Foto: SP

Komende donderdag neemt de gemeenteraad van Meierijstad een besluit over de "Verordening fractieondersteuning Meierijstad 2017" Hierin worden o.a. diverse zaken geregeld, zoals het recht van raadsleden op ambtelijke bijstand, maar ook de hoogte van een fractievergoeding.  Dit bedrag is jaarlijks € 2250,- per fractie met daar bovenop ook nog eens € 100,-  per raadslid.  Voor de SP fractie, opgeteld een bedrag van € 2550,- per jaar.  Fractievoorzitter Ruud Merks heeft al in de commissievergadering laten doorschemeren, dat de SP-fractie tegen het voorstel zal stemmen.  Merks: "elk raadslid krijgt nu al een netto onkostenvergoeding van €  167 ,-  per maand!! Dat is ruim voldoende om alle kosten, van het raadslidmaatschap te dekken.  Genoeg is genoeg"   De SP-fractie gaat (ook al zou de raad de verordening vasstellen) GEEN beroep doen op deze fractievergoeding.

De fractievergoeding is bedoeld voor oa secretariële kosten, reiskosten, bureaukosten, scholingskosten en abonnementen van de fractie. Merks heeft alle kosten nog eens extra onder de loep genomen. Hij  ziet geen aanvullende reden, waarom er nog een extra vergoeding, op kosten van de gemeenschap moet komen.  "Als SP hebben we een vrijwillige afdrachtregeling. Deze afdrachtsregeling  wordt ondermeer gebruikt voor "bv scholing en evt opleidingen. "

Naast de (riante) raads/onkostenvergoeding kunnen raadsleden ook nog beroep doen op een extra vergoeding van €18,- per maand, voor het gebruik van hun eigen computer.

Zie verder: https://meierijstad.sp.nl/nieuws/2017/04/meer-meer-meer