AgriFood Capital gaat buiten zijn boekje

5 juli 2017

AgriFood Capital gaat buiten zijn boekje

De politieke partijen in de provincie besluiten vrijdag of dat de veehouderij in Brabant sneller maatregelen moeten gaan nemen om het milieu te ontlasten. Prima. Niet alleen de druk op het milieu, natuur en gezondheid is momenteel zo ontzettend groot, ook andere bedrijvigheid in Brabant komt door de veehouderij in de knel.

En dan kun je blijven praten, uitstellen, overleggen, nog meer overleggen, maar de knoop door hakken, dat zet zoden aan de dijk. Dat wil de provincie dus doen. En daar is de SP Meierijstad het mee eens. Tot onze grote verbazing is AgriFood Capital het er niet mee eens. AgriFood Capital is een samenwerkingsverband van gemeenten, onderwijs en bedrijven in Noordoost-Brabant. Opgericht om oa plannen te ontwikkelen om mensen met een achterstand op de arbeidsmarkt werk te verschaffen, subsidies binnen te halen, onze regio op de kaart te zetten, nieuwe initiatieven te promoten en meer vage doelstellingen. Alleen al door Meierijstad wordt hier 4 euro per inwoner per jaar voor betaald. Het dagelijk bestuur van AgriFood Capita, laat officieel weten via de burgemeester van Oss weten het niet met de plannen van de provincie eens te zijn.

Dat mogen ze natuurlijk van mening zijn. Wat niet kan, niet mag is dat zij zich met hun mening via de pers zich in de politieke discussie mengen. Een niet democratisch gekozen orgaan, burgemeesters die geen enkel madaat hebben om dit te mogen doen, doen dit toch.

De SP-fractie Meierijstad heeft inmiddles vragen gesteld waar onze burgemeester namens ons en U mee in heeft ingestemd.