Huurverhoging Area asociaal

17 mei 2018

Huurverhoging Area asociaal

In vergaderkamers zegt verhuurder Area dat er meer en vooral betaalbare huurwoningen gebouwd moeten worden. Prima. Maar de aangekondigde huurverhoging per 1 juli zorgt ervoor dat hun bestaande betaalbare huurwoningen in huur meer gaan stijgen dan de inflatie. Voor de SP reden om onderstaand folder uit te delen en huurders oproept om in actie te komen.

Huurverhoging asociaal: Protesteer

Jaarlijks worden op 1 juli de huren verhoogd. Woonmeij is zich bewust van de druk op de betaalbaarheid voor mensen met een laag inkomen en laat deze zorg tot uiting komen in een minimale huurverhoging.

Woonmeij heeft ervoor gekozen om voor haar huurders de huur in 2018 per 1 juli maximaal te verhogen met het inflatiepercentage van 1,4%

De maximale huurprijs van een sociale woning is 710,68 euro. Dus ook na de huurverhoging wordt de huurprijs van uw woning niet hoger dan 710,68. Euro. Tenzij u in het verleden een inkomensafhankelijke huurverhoging hebt gehad. In dat geval kan de huurprijs van uw woning hoger zijn dan 710,68 euro

Zoals u weet is dit niet de aanzegging van de huurverhoging die Area u heeft gestuurd. Dit is de aanzegging van de huurverhoging die bouwvereniging WOONMEIJ, de andere grote verhuurder in Meierijstad, hanteert. Het kan dus wel, niet alleen in woorden zeggen dat je een sociale bouwvereniging bent, maar dit ook in de praktijk brengen. Dat zou Area ook moeten doen!!! De SP is regelmatig in gesprek met Area. En dan zijn we het heel opvallend met elkaar eens, er zijn veel te weinig betaalbare huurwoningen. Je huurders dan een huurverhoging van 3,9% voorleggen, is behoorlijk tegenstrijdig.

Actie helpt

Inmiddels is bekend dat voor ongeveer 3000 huurders Area het voorstel heeft aangepast. Geen 3,9%, maar 2%. De reden was de onrust die onder huurders was ontstaan. Maar Area heeft veel meer dan 3000 huurwoningen. Op zijn minst zou dit voorstel voor alle huurwoningen moeten gelden. En 2 procent is nog steeds meer dan de inflatie. Op de site van Area staat dat ze door de aanpassing de 1200 woningen die huurverlaging zouden krijgen niet door willen laten gaan. Area weet dus dat voor 1200 woningen te veel huur betaald wordt. Het is een verhuurder onwaardig om op deze manier huurders tegen elkaar uit te spelen. Die huurverlaging dient gewoon door te gaan.

Wij roepen U op om massaal aanstaande dinsdag, 22 mei om 10:00 uur naar de Noordkade in Veghel te gaan. De Bewonersraad organiseert een bijeenkomst over de huurverhoging. U kunt zich hiervoor aanmelden via deze link . Laat ze weten dat U het er niet mee eens bent. En niet met de huurverhoging. En dat U het niet juist vindt dat de Bewonersraad wel hun goedkeuring heeft gegeven.

Ook kunt u Area laten weten dat u het niet eens bent met de voorgestelde huurverhoging. En dat u hiertegen bezwaar maakt. U stuur hiervoor een briefje of een mail naar Area met;

Uw naam: adres: uw oude huur en de nieuwe voorgestelde huur. Natuurlijk met een handtekening. Uw bezwaar kan bijvoorbeeld zijn;

Ik maak bezwaar tegen de asociale huurverhoging die u mij voorstelt. Een andere tekst, of een andere reden die u heeft kan natuurlijk ook.

We houden u op de hoogte. Als u hulp nodig heeft; meierijstad@sp.nl of 06 22983628