h

Citymarketingbeleid: winst of waanzin?

22 februari 2019

Citymarketingbeleid: winst of waanzin?

“Alles naar de markt”, is de filosofie van onze regering. En ook ons college in Meierijstad lijkt deze neoliberale lijn te volgen. Dus moet het “merk” Meierijstad gepromoot gaan worden. Door voor veel geld (100.000 euro per jaar) reclame te gaan maken. Met de gebruikelijke slogan en een logo. Mag wat kosten!

Citymarketing is bedoeld om bedrijven en mensen te verleiden naar Meierijstad te komen. Het gemeentebestuur heeft een ambitieus plan op laten stellen met veel Engelse termen als: imageneering, storyline, unique selling points en meer van die onzin. Met 200 “stakeholders” (nog geen kwart procent van de inwoners dus) is gezocht naar het DNA van Meierijstad. En dan komen ze op de termen: ondernemend, daadkrachtig en betrokken.

Welke gemeente zegt dat niet te zijn, vragen wij ons af. Hoezo uniek? Als in deze sessies alom tegenwoordige “stip op de horizon” wordt dan ook weer volgens de nu gebruikelijke methode – “opgehaald” dat 'denken + doen + delen = GROEIEN" een mooi uitgangspunt is. Om als ambitie te noteren, dat Meierijstad in 2028 de ondernemendste gemeente van Europa moet zijn. Hoe mooi wil je het hebben? Food en cultuur moeten daarin dan leidend zijn. (net als bij Agrifood Capital) Zo lok je talenten, jonge gezinnen, recreanten en bourgondiërs naar hier. Maar voor de jonge gezinnen zijn geen betaalbare woningen in beeld. En ook geen concrete plannen om dat voor 2028 wel geregeld te hebben. Kortom: een hoop blabla. Reclametaal van duur betaalde bureaus. Compleet overbodig en weggegooid geld, in de ogen van de SP.

Wij noemen de citymanager van Schijndel liever gewoon “dorpspleinchef” . Een gemeenschap als “merk” verkopen via reclamespotjes met slogans en logo's levert geen winst op, maar is gewoon waanzin en verspilling van gemeenschapsgeld.

 

Reactie toevoegen

U bent hier