Motie zelfbewoningsplicht nu wel aangenomen.

28 juni 2021

Motie zelfbewoningsplicht nu wel aangenomen.

Het was vorig jaar in april toen de SP-fractie, samen met die van Gemeentebelang Meierijstad, een motie indiende, waarin gevraagd werd om een zelfbewoningsplicht in te voeren. Om te voorkomen dat particulieren woningen opkopen om ze dan voor veel geld te verhuren. Destijds werd die door het college ontraden en kregen we van geen enkele fractie steun.

Een motie van het CDA om er onderzoek naar te doen haalde het wel. En nu ruim een jaar later dient het CDA, samen met HIER en PvdA als coalitiepartijen, gesteund door de SP en Gemeentebelang vanuit de oppositie, een soortgelijke motie in die wel door het college overgenomen wordt en brede steun krijgt vanuit de raad. Met 28 stemmen voor en vijf tegen aangenomen. SP raadslid Kees van Limpt:

Als SP mogen we concluderen dat we wellicht vorig jaar al zagen, wat inmiddels door andere partijen ook onderkend wordt, namelijk dat het wel degelijk een probleem is. Waar maatregelen tegen genomen dienen te worden. Maar zoals wel vaker: gelijk hebben is één, gelijk krijgen is twee. En als oppositie is het altijd lastiger een meerderheid mee te krijgen in je voorstel. Nu samen met twee coalitiepartijen wel gelukt.

En het siert het CDA, willen we eerlijkheidshalve toch melden, dat ze nadrukkelijk aangegeven hebben, dat wij de motie vorig jaar al hadden ingediend.

En wij zeggen dan: beter laat dan nooit. Uiteindelijk toch gehaald !