Toch geen podium in City

4 november 2009

Toch geen podium in City

Dinsdagavond 3 november: de fractievoorzitters van de Schijndelse partijen zijn uitgenodigd in het kantoor van Brinvest. Daar krijgen zij te horen dat de stekker uit het plan is gehaald om het City Theater om te bouwen tot een echt theater. De eerste reactie van Ruud Merks hierop: "wat ben ik blij dat wij een eigen voorstel hebben ingediend, dat in de raadsvergadering van volgende week ter sprake komt."

Al vanaf 2001

Schijndelse verenigingen wordt al vanaf 2001 voorgehouden dat er een theater komt. Na acht jaar wordt het hoog tijd dat er een podium komt waar de Schijndels verenigingen op terecht kunnen.

Jammer

Afgelopen jaren heeft vooral ook de SP steeds weer gevraagd hoe ver men was met het beloofde theater. Wethouder Roozendaal had daarop een bijna standaard reactie: "wij als gemeente hebben daar geen inbreng bij, het is aan de initiatiefnemers." Daarbij liet hij steeds doorschemeren dat het theater binnenkort gerealiseerd zou worden. Na acht jaar blijkt ook dit echte onzin te zijn.
Ruud Merks:

“Dit is jammer voor de jongens van het City Theater. Dit is jammer voor Hans Brus, die Schijndel een oprecht en goed aanbod heeft gedaan. Maar het is vooral heel erg voor de Schijndelse verenigingen. Want die is steeds een worst voorgehouden, wat velen vreesden is dus uitgekomen.’

Doorbraak

Met het voorstel dat 12 november in de raad besproken wordt kan er eindelijk een doorbraak komen. Merks nogmaals:

“wij stellen voor een podiumaccommodatie te maken in ’t Spectrum. Met een geringe ingreep moet het mogelijk zijn om hier een podium te maken op Schijndelse maat. Geen professioneel groot theater dus, maar wel een plek waar onze Schijndelse verenigingen terecht kunnen. Het wordt tijd dat we er voor zorgen dat we deze kans grijpen en een podium realiseren. Een podium op een kleinere schaal als de plannen waren voor het City Theater, maar je kunt volgens mij beter één vogel in de hand hebben als tien in de lucht. In acht jaar tijd vliegen die tien in de lucht nog steeds rond en onze verenigingen staan in de kou.”

Merks hoop dat Hans Brus aan dit plan wil meewerken. Dat maakt realisatie van een podium op Schijndelse maat immers gemakkelijker.

22-10-2009: SP komt zelf met voorstel Theater
17-11-2007: Theater snel gerealiseerd?
02-11-2006: Theater moet snel gerealiseerd worden