Solidariteit organiseren

We leven in een wereld van toenemende ongelijkheid, waar het IK steeds meer centraal staat en het wij-gevoel aan betekenis inboet. Passend in de stroming van jacht naar meer en winst. Gevoed door het neoliberale gedachtegoed dat leidend is in de wereld, Europa, Nederland en ook in onze gemeente(n).

Met daarnaast een snel groeiende tendens om mensen steeds meer eigen verantwoordelijkheid te geven voor allerlei zaken. Vanuit de slogan: de overheid springt pas bij, als de particulier het echt niet zelf kan regelen.

Ofwel het liberale credo: minder overheid en meer marktwerking.

Waar dat toe leidt hebben we gezien in de afgelopen jaren met schrijnende voorbeelden van gebrek aan zorg, torenhoge eigen bijdrages voor dagbesteding, bezuinigingen op allerlei fronten en ga zo maar door. Met als gevolg een bevolking, die het vertrouwen in de politiek volledig kwijt is geraakt en heil zoekt bij bangmakers en onruststokers met oneliners.

Dat voor ons als SP geld niet centraal staat blijkt wel uit onze afdrachtregeling.

We zitten er niet voor de macht en het pluche. Voor ons is de mens uitgangs­punt van beleid. Maar met een toenemende verantwoordelijkheid voor een groot aantal beleidsterreinen voor de gemeente, (gekoppeld aan rigoureuze bezuinigingen) wordt het ook steeds lastiger om de juiste balans te vinden. De politiek beslist immers over de verdeling van de schaarser wordende middelen over de vele begrotingsposten die om prioriteit schreeuwen.

Dan is het zaak om binnen het politieke bedrijf de juiste afwegingen te maken voor wat betreft inzet van middelen. Met vaak lastige keuzes die dan gemaakt moeten worden. Maar voor de SP geldt: een eerlijke en rechtvaardige verdeling staat hoog in het vaandel. Dus geen ambitieuze en geldverslindende projecten, maar vooral oog voor de zwakkeren in de samenleving. Want marktwerking gaat uit van eigenbelang en winst. Aan de (ook lokale) overheid dan de taak om solidariteit te organiseren die nodig om te waarborgen, dat iedereen een basis heeft die menswaardig genoemd mag worden. En het geen zaak is van geluk of pech hoe je situatie eruit ziet. Streven naar meer gelijkwaardigheid zal dan ook altijd in de afwegingen worden meegenomen.

Het is duidelijk, dat je je geld maar één keer kunt uitgeven. Dus de keuze voor het een zal ten koste gaan van het ander. Maar uitgeven van gemeenschaps­geld is makkelijk. Dat voel je niet in je eigen portemonnee. Daarom is bij ons als SP steeds een overweging: zou ik het ook investeren of uitgeven op deze manier als het mijn eigen huishoudgeld zou zijn? Waar ook een verdeling van posten voor vaste lasten, levensbehoeften, zorg, ontspanning of cultuur en spaargeld in beeld is. Daar wil je dat iedereen het zo goed heeft als het salaris toelaat. Dat geldt in het groot ook voor de maatschappij. Dat gevoel van eerlijk delen en rechtvaardigheid moet in onze optiek in de genen van onze burgers en bestuurders zitten. Dat is in elk geval het streven van de SP richting Meierijsociaalstad.

Kritisch constructief met realistische alternatieven

Bij de beoordeling van concrete onderwerpen zullen we ons als fractie steeds laten leiden door de basisuitgangspunten van de SP: menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Die zijn leidraad van ons handelen en bij de beoordeling van voorstellen en plannen. De SP laat zich niet leiden door partijpolitieke belangen, maar kijkt altijd naar de inhoud. Kritisch analyseren waar het echt over gaat en kijken naar wat de gevolgen van beleid zijn voor de inwoners van Meierijstad. Op grond van de analyse conclusies trekken m.b.t. het in te nemen standpunt.

De burger staat centraal

SP vindt dat de bevolking altijd in een vroeg stadium betrokken moet worden bij het maken van beleid. Inspraak is hierbij een must. Wij gaan voor een gemeenschap waar eerlijkheid en rechtvaardige verdeling uitgangspunt is van handelen. De SP wil, waar dat kan, constructief meedenken, eventueel aan­passen of aanvullen dan wel met zinvolle alternatieven komen. Wij zullen altijd bekijken hoe zaken uitpakken in de praktijk en zo nodig bijstellen. We staan open voor kritiek en durven fouten toe te geven.

Wat de SP betreft dus geen afrekening op (loze) beloftes, maar op de lijn die we hanteren. Onze kiezer hoeft niet te wachten op het moment dat iets eindelijk gerealiseerd is, maar kan voortdurend toetsen of de besluitvorming en de uitwerking ervan strookt met onze principes van eerlijkheid en rechtvaardigheid. De mens centraal. Daarop mogen we aangesproken worden.

En omdat de band van de SP met de burger ook buiten de verkiezingstijd sterk is en we als actiepartij klaar willen blijven staan, hebben we de steun van velen om ons doel voor elkaar te krijgen; een sociaal beleid in Meierijstad.

In de loop van de jaren is de SP gegroeid een partner waar je van op aan kunt. Die woord houdt. Bovendien kreeg de SP vaak op termijn gelijk op punten die oorspronkelijk werden afgedaan als onjuist of eenzijdig. Dat maakt de SP anno 2016 tot een partij die zo nodig verantwoordelijkheid draagt, zoals op veel plaatsen is bewezen. Maar dan wel beleid met een sociaal gezicht. Want we blijven een principiële partij, die haar uitgangspunten niet zal opofferen voor de macht of het pluche. Maar als we het verschil kunnen maken doen we het.

Kijken naar samenhang

Vaak worden voorstellen geïsoleerd behandeld. Zonder te kijken naar relatie met andere beleidsterreinen of voorstellen. Daarom wil de SP steeds goed kijken naar de samenhang. En dat geldt niet alleen voor beleid. Het gaat bij de SP ook over sociale samenhang. De verbinding tussen mensen zoeken en meedenken over verantwoordelijkheden en inzet.

Ook waar het gaat over schaalvergroting of samenwerkingsverbanden speelt samenhang een belangrijke rol. Wat is de meerwaarde en levert het écht iets op? Eén van de doelstellingen van de fusie was immers: groot genoeg zijn om zaken zelf te regelen. Wij zullen dan ook streven naar eigen kracht. Uit geldverslindende verbanden stappen die te weinig te bieden hebben.

Alles hangt met alles samen. Dus lokaal waar het kan en samen waar dat nadrukkelijk meerwaarde heeft. Zonder extra kosten, maar juist gericht op zuiniger, duurzamer en . . . socialer.