SP EN HART ROEPEN BURGEMEESTER OP HET MATJE

4 juli 2024

SP EN HART ROEPEN BURGEMEESTER OP HET MATJE

Partijen laken het buiten spel zetten van de raad bij samenwerking regio Eindhoven

Burgemeester Kees van Rooij moet zich verantwoorden voor het buiten spel zetten van de gemeenteraad. De voorgenomen samenwerkingsovereenkomst van Meierijstad met Metropoolregio Eindhoven is volgens de partijen in strijd met gemaakte afspraken.

De gemeenteraad neemt in het najaar een besluit over de toekomstvisie van de gemeente. Daarbij draait het vooral om de vraag of Meierijstad een bestuurlijke eenheid van dertien dorpen en dorpjes wil zijn of fors wil verstedelijken. De samenwerking met Metropoolregio Eindhoven (MRE) speelt in op die laatste optie en zet de raad voor het blok.

Wat de fractievoorzitters Riuud Merks (SP) en Mirjam van Es (HART) betreft gaat van Rooij zijn boekje te buiten. De partijen hadden de raad terug willen roepen van reces, maar kregen daar te weinig steun voor. Een derde oppositiepartij zag ervan af om mee te doen. Daarom de keuze voor mondeling te beantwoorden vragen tijdens de raadsvergadering van 23 september. Het betekent dat Van Rooij tot die datum op zijn handen moet zitten.

Overigens hebben de twee fracties ook inhoudelijke bezwaren. De samenwerking is er volgens MRE-voorzitter Jeroen Dijsselbloem namelijk op gericht om ‘grote ruimtelijke opgaven’ van zijn regio op te lossen, ‘zoals op het gebied van woningbouw, werklocaties, bereikbaarheid, energie-infrastructuur (zonneparken en windmolen), vitaal landelijk gebied en voorzieningen’. Dijsselbloem zegt dat in een artikel op de site van MRE.  I

Zorgen zijn er ook over de wijze waarop het college de samenwerking met de raad deelde. Dat gebeurde gisteren met een brief en persbericht waarop een embargo werd gelegd. De raad van Eindhoven is echter al eerder én in openbaarheid geïnformeerd. Saillant is dat het ook daar tot kritiek leidde: via een motie liet GroenLinks weten dat de samenwerkingsovereenkomst toch echt een bevoegdheid van de gemeenteraad is.

De vragen van Hart en SP zijn als bijlage bijgevoegd.