h

Duits Lijntje - Plannen

LIGHT RAIL

Tussen 2000 en 2003 hebben de BBA (Brabantse Buurtspoorwegen en Autobusdiensten) en DHV onderzoeken gedaan naar de kansen van het Duits
lijntje. Zij hebben toen geconcludeerd dat het reactiveren van de spoorlijn tot een volwaardig treintraject veel te duur zou zijn, €250 miljoen.
 
De gemeente Veghel heeft toch geprobeerd medestanders te vinden bij onder andere gemeenten, de provincie en het bedrijfsleven.
In 2006 hebben de gemeente Veghel en de provincie Brabant een onderzoek laten uitvoeren door Goudappel Coffeng naar reactivering en exploitatie van het spoor.
De provincie was al langer op zoek naar een oplossing voor de verbetering van het OV in deze regio. Ze hadden in 2003 al het concept OV-netwerk Brabantstad in welke Veghel ontsloten wordt door 15 en 30 minuten busdiensten.
 
Uit het onderzoek dat door Goudappel Coffeng en Holland Railconsult (Movares) is uitgevoerd blijkt dat de BBA de kosten overdreven had.
Movares is gevraagd te onderzoeken wat het zou gaan kosten om een light-train (LINT) met 30 minuten diensten van Uden naar Boxtel (NS) te laten rijden met haltes in Uden, Veghel en Schijndel. Zij hebben
berekend dat dit tussen de 31 en 36 miljoen euro kost.
De vraag is of het onderzoek dat door Movares is uitgevoerd wel realistisch, gezien het feit dat er vrijwel uitsluitend gekeken is naar de technische en directe aspecten. 
 
Het is in ieder geval een behoorlijke investering, maar het kan wel een goedkopere oplossing zijn als er veel gebruik van gemaakt gaat worden en het aanleg van andere dure infrastructuur uitspaart.
 
De provincie wilde graag het "Syntus (SYNergy tussen Trein en bUS) model" naar Brabant brengen (na succes in de Achterhoek) en tegelijkertijd het Openbaar Vervoersprobleem in deze regio oplossen. Zij hebben een aantal verschillende onderzoeken gedaan naar de
mogelijkheden in deze regio.
De Lighttrain van Uden naar 's-Hertogenbosch leek de meest belovende oplossing. Het is de meest energiezuinige en toekomstgerichte oplossing die ook nog voor een goede aansluiting op het nationale
spoornet zorgt en qua reistijd vergelijkbaar is met de auto.
 

Klik op een van de onderstaande punten voor meer informatie over het Duits Lijntje:

U bent hier